14-07-15

Ioannina - Tirana

We verlaten Ioannina om 11u Griekse tijd ( 10u België). De laatste kilometers Griekenland verplichten ons te slalommen tussen de gaten in het wegdek door. We stoppen nog één keer aan een kapelletje (foto).

Kapel.JPG

Ontelbare mini-versies hiervan staan er langs de Griekse wegen. Het zijn Ikonostasie-kapelletjes. Ze zijn geplaatst door de familie voor hun in het verkeer omgekomen  gezinsleden.

Van ver zien we de grensovergang met Albanië, het tiende land van onze reis. Het is zo ' n gebouw dat zegt : ' blijf hier a.u.b. weg '. (foto).

grens Griekenland - Albanie.JPG

De grensformaliteiten verlopen tamelijk vlot. Er wordt wel gecontroleerd of de autopapieren in orde zijn. Het gelijkvormigheidsattest wordt aan beide zijden grondig nagekeken.

Eindelijk rijden we het 'Wilde Westen van Europa' binnen. Althans zo werd ons gezegd. Maar niets is minder waar. De wegen zijn er zeer goed berijdbaar en de Albanezen op het platteland rijden gezapig rond. Heel anders dan in het jachtige Griekenland. Alleen in de steden is het het gekrioel van wagens en vorderen we met een slakkengangetje van 20 Km/u. De laatste 40 Km van Elbasan naar Tirana blijkt zelfs een heuse autosnelweg. Deze eindigt abrupt in het midden van de stad en op 200 m van ons appartement. Gelukkig want de GPS kende slechts enkele grote straten van de stad.

We logeren in Apartments Botanic Park. Een zeer luxueus optrekje van 150 m² met privéparking. We betalen hiervoor 50 Euro per nacht.

Alleen nu enkele duizenden Albanese Lek ( 1 Euro = ca. 140 Lek ) afhalen en we kunnen morgen de stad gaan verkennen.

We beginnen onze tweede dag met een halve dag platte rust. Uitgerust nemen we rond 16u de bus naar het stadscentrum. Onze beide tickets samen kosten 60 Lek = minder dan 50 eurocent. Na een kwartiertje met de bus, die bij ons NOOIT door de controle zou geraken, staan we op het Skenderbej-Plein, hartje stad (foto).

Skenderbej Plein 5.JPG

Rond het enorme plein staan er verschillende monumentale gebouwen zoals het Nationaal Historisch Museum (foto),

Nationaal Historisch Museum 2.JPG

de Ethem Bej Moskee (foto),

Ethem Bey Moskee 3.JPG

de Opera, de City Hall en vele ministeriële gebouwen.

Na het bezoek aan het plein lopen we de Boulevard Dëshmorët e Kombit op. Dit is een echt 'Parijse Avenue'. We passeren eerst voorbij de Pyramide :oorspronkelijk opgericht als eerbetoon aan de laatste communistische leider Enver Hoxha. Samen met zijn val trad ook hier de verloedering in (foto).

De pyramide.JPG

Bijna aan het eind  staat het Presidentieel Paleis (foto).

Presidentieel Paleis 4.JPG

Het Moeder Theresa Plein is het eindpunt van de groene boulevard (foto).

Moeder Theresa Plein.JPG

We keren helemaal op onze stappen terug en flaneren nog langs het eeuwenoude Ura e Tabakeve , Tanners Bridge, (foto) en het parlement.

  1. Ura e Tabakeve 2.JPG

Daarna is het tijd voor een laatste terrasje : twee drankjes voor omgerekend 2 Euro. We keren moe en voldaan terug met de bus naar ons appartement.

 

12-07-15

Athene - Ioannina

We zetten onze tocht door Griekenland verder. Tussen Athene en Patras ligt er een 200 Km lange weg die deels bestaat uit een autosnelweg ( 6,40 Euro tol ) en grotendeels uit zeer slechte wegen. Links en rechts van deze       ' heirbanen ' is men volop aan het werken om de snelweg volledig klaar te krijgen. Of men daar direct zal in slagen, met deze economische toestand, is natuurlijk een vraagteken.

In de buurt van Patras moeten we de Golf van Korinthe over langs de Charilaos Trikoupisbrug (foto). Ze verbindt de Peleponnesos met het Griekse vasteland. Het is de langste tuibrug met meerdere overspanningen ter wereld: 2880 meter lang. De overtocht kost ons 13,20 Euro.

Patras 2.JPG

Daarna rijden we over een tweerichtingsbaan. Het was me al opgevallen dat de Grieken het niet al te nauw nemen met de verkeersregels. Deze morgen, bij ons vertrek, stonden de winkelstraten volgeparkeerd met wagens. Dat komt omdat de Grieken op zondag niet werken en aldus de parkeergarages ook dicht blijven. Dus wie zijn auto op zondag wil gebruiken moet die ergens kwijt. En vermits ook de winkels dicht blijven ligt de oplossing voor de hand.

De pechstrook is voor de Grieken een extra rijbaan. Op een baan met enkele rijbaan èn pechstrook rijden ze gewoon op de pechtstrook en wordt er duchtig voorbijgestoken op de reguliere rijbaan. In het begin is het een beetje wennen maar na een tijdje doen we vlot mee. En zo zijn we al snel op onze bestemming : Ioannina. Het stadje ligt in het noordwesten van het land op 60 Km van de Albanese grens.

In Ioannina (foto's) overnachten we dicht bij het Pamvotida meer. We betalen in Hotel Akti 45 Euro voor een kamer met ontbijt.Ioannina 3.JPGIoannina 6.JPGIoannina 2.JPG

11-07-15

Skopje-Athene

We verlaten rond 9 uur Skopje richting Griekenland. De autosnelweg wordt een aantal keer onderbroken en we vorderen niet al te snel. Ondertussen hebben we ons Macedonische Denars aangeschaft. Je kan de autotol ook in Euro betalen, maar dan rekenen ze 50% bij . Voor 1 Euro heb ca. 60 Denar. Iets voor de Griekse grens tanken we vol met de resterende Denars : de Diesel kost hier 55 Denar (93 eurocent) de liter. Het is hier nog goedkoper dan in Luxemburg.Lachen De grensformaliteiten lopen gezwind en we bollen Griekenland binnen. We zijn wel een beetje ongerust over de sociale toestand in het land.

Op de Griekse autowegen worden we enkele decennia terug gekatapulteerd. De autosnelwegen zijn over het algemeen goed onderhouden, maar we rijden echt alleen. Van de grens over Thessaloniki, Larissa en Lamia bereiken we Athene. We betalen welgeteld 30,70 Euro tol, maar moeten daar 12 keer voor stoppen. Dat is ongeveer één keer om de 30 Km. Maar we verliezen amper tijd : ik denk dat geen enkele Griek nog een betalende snelweg neemt.

We bereiken vlot onze bestemming in hartje Athene : even uitpakken, de auto stallen in een ondergrondse garage en we zijn klaar voor 3 dagen Athene. Ons appartement kost ons 210 Euro voor  drie nachten en ligt  tussen het Syntagma-plein en Monastiraki, dus pal in het centrum.

Op onze eerste avond bezoeken we het Syntagma-plein waar  voor- en tegenstanders van Tsipras gezapig en zonder enige vorm van agressie protesteren. Het lijkt eerder een Vlaamse Kermis.

De tweede dag wordt een zware dag : we zullen de Akropolis beklimmen en bezoeken. Een ticket om de belangrijkste monumenten te bezoeken in Athene kost 12 Euro per persoon. Daarvoor heb je toegang tot een zevental toeristische sites.

Maar eerst de Akropolis. Het is een zware en hete tocht tot boven. Onderweg passeren we het Theater van Dionyssos en het Herodeion (foto).

Herodeon4.JPG

 

Via een steile en gladde trap betreden we de berg. Voor ons doemt het Parthenon (foto) op .Een groot deel ervan staat in de steigers, maar toch blijft het gebouw indrukwekkend.

Parthenon 3.JPG

We wandelen langs het Erechteion naar het einde van de berg, waar we een prachtig uitzicht over Athene en de Agora hebben. Na een drankstop dalen we af richting de Oude Agora.

De Agora is ook prachtig om zien. Vooral de Stoa ven Attalos (foto) en de tempel van Hephaistos (foto) zijn een staaltje van de Oudgriekse bouwkunst.

Stoa van Attalos 2.JPG

Tempel van Hephaistos 3.JPG

Na een namiddagje zweten is het genoeg geweest : in de buurt Monastiraki smaakt een ijskoude cola heerlijk.

De derde dag van ons verblijf gaan we de buurt rond en achter het parlement (foto) verkennen.

Parlement 10.JPG

We zakken eerst naar het zuiden af tot bij de boog van Hadrianos en de tempel van Zeus (foto).

Tempel van Zeus 7.JPG

Daarna trekken we naar het Panathinaikon Stadion (foto). Zo zag het eerste Olympisch stadion eruit. Het was in U-vorm gebouwd en de piste was veel langer en smaller. We verpozen even op de zo goed als lege tribunes.

Panathinaikon Stadion 7.JPG

We zetten onze weg verder naar het Presidentieel Paleis. Daar hebben we geluk want de aflossing van de wacht is bezig. De, met pompommetjes op hun schoenen, soldaten(foto)  geven een show in traag marcheren. Het is echt de moeite waard om te blijven kijken.

Griekse Wacht 4.JPG

Zo zit ons verblijf in Athene er op. Morgen zetten we onze tocht verder.